Svenskt Friluftsliv

31 miljoner 
Exponeringar

380 
anmälda aktörer

42% 
Öppningsfrekvens på nyhetsbrevet

Luften är fri

Friluftslivets år 2021 skapades av Svenskt Friluftsliv med stöd från Naturvårdsverket i ett samarbete med närapå 400 svenska aktörer – och är därmed Sveriges hittills största satsning på friluftsliv. För detta krävdes en genomtänkt kommunikation. Allt innehåll skulle baseras på forskning och samtidigt nå ut och beröra en bred och spretig målgrupp. En omfattande kunskapsinventering och analys gjordes som grund för en tydlig kreativ idé och innehållsstrategi. Effekten blev långt över förväntan med en kraftfull räckvidd och ett engagemang och ett deltagande som trumfade alla målbilder rejält.

Utmaning

Idén bakom Luften är fri var enkel – att få fler människor att prova friluftslivet och långsiktigt öka medvetenheten om dess värde. Projektet skulle även lyfta värdet av den svenska allemansrätten. Huvudsyftet med kommunikationen var att nå grupper i samhället som inte utövade friluftsliv eller vistades i naturen.

Utmaningen var att under ett år skapa innehåll som skulle nå och beröra en bred målgrupp; unga, friluftsovana, lärare och skolledare, utrikesfödda och beslutsfattare. Samtidigt behövde kommunikationen hålla ihop och ha en tydlig röst. Därför valdes ”Luften är fri” som sammanhållande tagline. Det var också viktigt att skapa ett igenkännbart och kraftfullt grafiskt uttryck.

 

Lösning

Den kreativa ledstjärnan var från start till mål att på så många sätt som möjligt visa hur lättillgänglig den svenska naturen är. Som stöd spår valdes tre bärande budskap.

1. Lättillgänglig natur – innehållet skulle visa att friluftsliv inte behöver vara dyrt eller svårt, utan kan nyttjas i närområdet, utifrån var och ens förutsättningar.

2. Friluftsliv förbättrar din hälsa – innehållet skulle lyfta fram de många bevisen på att friluftsliv påverkar både den fysiska och psykiska hälsan positivt.

3. Friluftsliv är coolt – innehållet skulle spegla det faktum att den svenska naturen är unik och det finns aktiviteter som kan locka olika grupper. Det finns något för alla – vilket är coolt i sig.

Samtliga kreativa uttag skulle ha en tonalitet som var inkluderande, inspirerande, uppmuntrande och informativ.

Luften är fri slog samtliga uppsatta mål och överraskade med ett urstarkt genomslag hos målgrupperna, från ”svårfångade” ungdomar till upptagna lärare och beslutsfattare.

Siffrorna talar sitt tydliga språk: Luften är fris berättelser, grundade i forskning, har varit en del i arbetet. De statliga medlen har efter år av stiltje fördubblats. En bra början för att möta det ökade trycket på vår natur i Sverige!

Vill du veta mer om Luften är fri projektet?

Prata med Filip Sandén

Clas Ohlson /

Drömprojekt

Under sommaren 2023 producerade OTW Skjuldrömmar med Gustav Ovland, efter följde Ljusdrömmar och nu våren 2024 kompletterade vi med Trädgårdsdrömmar där vi tog oss an eftersatta trädgårdar. 

Röda Korset /

Hur Mår du?

Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden