Guldregn för OTW i Swedish Content Awards

19 oktober, 2023

OTW:s samarbeten med Lidl, Volvo Trucks och Mathem blev de stora vinnarna när Swedish Content Awards 2023 gick av stapeln på Kägelbanan i Stockholm. Dessutom vann byråns Ia Wik priset årets ”Rising Star”. Med sex guld och fyra silver blev OTW åter galans mest prisade byrå.

–  Att gå in i Swedish Content Awards med fjorton nomineringar var både härligt och lite skrämmande. Därför var det skönt att infria förväntningarna och bli mest vinnande byrå och få fira nio priser med våra uppdragsgivare. Som lag och kollektiv blev det också en höjdpunkt på kvällen då en av våra fantastiska medarbetare välförtjänt lyftes fram som hela branschens främsta talang, säger Rasmus Winther, VD OTW.

 

Det blev dubbla guld för samarbetet med Lidl som prisades i kategorierna Detaljhandel samt Sociala Medier.

Lika framgångsrika blev konstellationen OTW och Volvo Trucks med bidraget The Volvo Trucking Adventure – a journey of winning the hearts of truck drivers som belönades både i kategorin Rörligt B2B samt i kategorin Fordon och Transport, där OTW även vann silver med Volvo Penta.

Samarbetet med Mathem Magasin utsågs till årets Kundtidning inom B2C.

 

OTW kammade även hem silver i följande kategorier:

  • Effekt och Engagemang – Skäms, Röda korset Skäms! för Röda Korset.
  • Internkommunikation – André the explorer för NCC.
  • Rörligt B2C – Hur mår du? för Röda Korset
  • Fordon & Transport – How Arctic surfing evolved a brand and disrupted a whole industry för Volvo Penta

OTW:s Ia Wik, som under kvällen redan tagit emot två guld som del av projektteamet OTW och Lidl, krönte till slut kvällen med att vinna guldet som Årets Rising Star.

Här hittar ni alla vinnande bidrag 2023

 

 

Alla OTW:s vinnande bidrag

Detaljhandel

  • Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl

Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.

 

Fordon & Transport

  • Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks

Juryns motivering: För en idé som sträcker sig bortom de annars lätt stereotypiska uttrycken i denna bransch, och för ett innehåll som ger målgruppen en känsla av enorm yrkesstolthet, likaväl som att de rattat in ett reseprogram av högsta rang.

  • Silver: How Artic Surfing Evolved a Brand and Disrupted a Whole Industry för Volvo Penta

 

Effekt & Engagemang

  • Silver: Skäms, Röda Korset, skäms! för Röda Korset

 

Årets Internkommunikation

  • Silver: André the explorer för NCC

 

Årets Kundtidning B2C

  • Guld: Mathem Magasin för Mathem

Juryns motivering: Att ta något som oftast är på gränsen att bubbla över av all slags information, och lugna ner det, låta det andas, samt lyckas låta läsarna fylla i de tomma ytor de önskar genom en naturlig koppling till det digitala. Det imponerar stort.

 

Årets Rörligt B2B

  • Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks

Juryns motivering: Att redan vara omtyckt av sin målgrupp betyder inte att man kan ligga på latsidan i sin kommunikation – tvärtom. Med den insikten i bagaget har det vinnande bidraget gett sig ut på ett högoktanigt segertåg, med målet att ytterligare cementera sin plats som den självklara favoriten i sitt community. Det är storslaget, välproducerat, ordentligt researchat och helt rätt för ändamålet. Guldet i kategorin Rörligt B2B går till en långkörare som bokstavligt talat rullat sig in i juryns hjärtan.

 

Årets Rörligt B2C

  • Silver: Hur mår du? för Röda Korset

 

Årets Sociala Medier

  • Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl

Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.

 

Årets Rising Star:

Ia Wik: Content Creator på OTW

Juryns motivering: För årets jury visade det sig tydligt att en person stod ut från mängden. Bland årets belönade bidrag var denna personen framstående och var med i en arbetsgrupp som fått flera utmärkelser ikväll. Dennes kreativitet sticker ut och juryn spår en ljus framtid för denna kreatör. Personen har klättrat upp för trappan flera gånger ikväll och nu får hon göra det ännu en gång.

OTW blir Jämställdhetsmyndighetens nya fullservicebyrå

OTW blir Jämställdhetsmyndighetens nya fullservicebyrå

Nu står det klart att OTW har tilldelats det prestigefyllda uppdraget som Jämställdhetsmyndighetens nya byrå. Avtalet, som sträcker sig över fyra år, omfattar såväl strategisk som operativ kommunikation – med särskilt fokus på innehållsproduktion, digital paketering och film
OTW finalister i Svenska Designpriset 2025

OTW finalister i Svenska Designpriset 2025

När finalisterna i årets upplaga av Svenska Designpriset presenterades stod det klart att OTW tillsammans med BRIS är nominerade med Barnrapporten 2025 i kategorin Informationsmaterial. Vinnarna offentliggörs på Svenska Designprisets gala på Nalen den 23 oktober.
OTWs David Bexelius blir juryordförande i Swedish Content Awards 2025

OTWs David Bexelius blir juryordförande i Swedish Content Awards 2025

När Swedish Content Awards 2025 går av stapeln är det OTWs egen David Bexelius, kreativ chef, som håller i klubban som juryordförande. Han har lång erfarenhet av att både skapa och bedöma prisvinnande innehåll och fick så sent som 2023 utmärkelsen Content Person of the Year på Content Marketing Awards i London. Vi passade på att fråga hur han ser på uppdraget och vad han ser fram emot mest.
No results found.