– Att gå in i Swedish Content Awards med fjorton nomineringar var både härligt och lite skrämmande. Därför var det skönt att infria förväntningarna och bli mest vinnande byrå och få fira nio priser med våra uppdragsgivare. Som lag och kollektiv blev det också en höjdpunkt på kvällen då en av våra fantastiska medarbetare välförtjänt lyftes fram som hela branschens främsta talang, säger Rasmus Winther, VD OTW.
Det blev dubbla guld för samarbetet med Lidl som prisades i kategorierna Detaljhandel samt Sociala Medier.
Lika framgångsrika blev konstellationen OTW och Volvo Trucks med bidraget The Volvo Trucking Adventure – a journey of winning the hearts of truck drivers som belönades både i kategorin Rörligt B2B samt i kategorin Fordon och Transport, där OTW även vann silver med Volvo Penta.
Samarbetet med Mathem Magasin utsågs till årets Kundtidning inom B2C.
OTW kammade även hem silver i följande kategorier:
- Effekt och Engagemang – Skäms, Röda korset Skäms! för Röda Korset.
- Internkommunikation – André the explorer för NCC.
- Rörligt B2C – Hur mår du? för Röda Korset
- Fordon & Transport – How Arctic surfing evolved a brand and disrupted a whole industry för Volvo Penta
OTW:s Ia Wik, som under kvällen redan tagit emot två guld som del av projektteamet OTW och Lidl, krönte till slut kvällen med att vinna guldet som Årets Rising Star.
Här hittar ni alla vinnande bidrag 2023
Alla OTW:s vinnande bidrag
Detaljhandel
- Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl
Juryns motivering: Dessa tävlande har nu träffat rätt så många gånger att det känns som de har lika många hits som Ho0ja. Till en väloljad strategisk content maskin, som har ett finger rakt på den svenska kulturpulsen, ger en enig jury guldet.
Fordon & Transport
- Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks
Juryns motivering: För en idé som sträcker sig bortom de annars lätt stereotypiska uttrycken i denna bransch, och för ett innehåll som ger målgruppen en känsla av enorm yrkesstolthet, likaväl som att de rattat in ett reseprogram av högsta rang.
- Silver: How Artic Surfing Evolved a Brand and Disrupted a Whole Industry för Volvo Penta
Effekt & Engagemang
- Silver: Skäms, Röda Korset, skäms! för Röda Korset
Årets Internkommunikation
- Silver: André the explorer för NCC
Årets Kundtidning B2C
- Guld: Mathem Magasin för Mathem
Juryns motivering: Att ta något som oftast är på gränsen att bubbla över av all slags information, och lugna ner det, låta det andas, samt lyckas låta läsarna fylla i de tomma ytor de önskar genom en naturlig koppling till det digitala. Det imponerar stort.
Årets Rörligt B2B
- Guld: The Volvo Trucking Adventure för Volvo Trucks
Juryns motivering: Att redan vara omtyckt av sin målgrupp betyder inte att man kan ligga på latsidan i sin kommunikation – tvärtom. Med den insikten i bagaget har det vinnande bidraget gett sig ut på ett högoktanigt segertåg, med målet att ytterligare cementera sin plats som den självklara favoriten i sitt community. Det är storslaget, välproducerat, ordentligt researchat och helt rätt för ändamålet. Guldet i kategorin Rörligt B2B går till en långkörare som bokstavligt talat rullat sig in i juryns hjärtan.
Årets Rörligt B2C
- Silver: Hur mår du? för Röda Korset
Årets Sociala Medier
- Guld: Always on-kommunikation i Lidls sociala kanaler för Lidl
Juryns motivering: Hur kommenterar man samtidsfenomen samtidigt som man lyfter sina egna produkter, trots att de vid en första anblick kanske inte alls har med varandra att göra? Den frågan tycks idag varenda någorlunda vaken marknadsavdelning ställa sig. Men få har hittat ett tillfredsställande svar. Några som dock lyckats – och lyckas gång efter annan – är en lågprisaktör inom dagligvaruhandeln som lyckas få billig korv att hänga ihop med #swedengate, som får sin prisprofil att kännas cool när Snabba Cash får premiär. Hur? Varför? Tja, sån är Lidl.
Årets Rising Star:
Ia Wik: Content Creator på OTW
Juryns motivering: För årets jury visade det sig tydligt att en person stod ut från mängden. Bland årets belönade bidrag var denna personen framstående och var med i en arbetsgrupp som fått flera utmärkelser ikväll. Dennes kreativitet sticker ut och juryn spår en ljus framtid för denna kreatör. Personen har klättrat upp för trappan flera gånger ikväll och nu får hon göra det ännu en gång.