1000 Voices

Varje år hjälper Atos Medical tusentals människor att återfå sina röster efter att ha opererats för cancer i eller intill struphuvudet. Till kampanjen ”1000 Voices” skapade OTW en filmserie där ett brett urval av patienter delar med sig av sina erfafenheter och berättar hur Atos Medicals röstproteser hjälpt dem att få tillbaka talets gåva. Kampanjen har ökat varumärkeskännedomen och stärkt Atos Medicals världsledande position inom röstrehabilitering.

Utmaning

För att attrahera både patienter och yrkesverksamma inom medicinbranschen ville Atos Medicals att kampanjen skulle ha ett mer känslosamt uttryck än den vanligtvis kliniska ton de annars använder. Målet var att stärka varumärket, bygga lojalitet och stolthet, samt ändra negativa uppfattningar om röstproteser och dess påverkan på livet. Kampanjen skulle fungera globalt och endast använda befintligt rörligt material, vilket krävde kreativitet och noggrannhet.

Lösning

När projektet startade hade Atos Medical redan börjat samla in egenfilmade berättelser från patienter världen över. Utifrån det omfattande råmaterialet utvecklade vi en bärande idé, storyboard och manus. I vår kreativa process utforskade vi den känslomässiga resan efter operationen, och strävade efter att spegla det mörker som kan uppstå, innan vändningen kommer med upptäckten av röstprotesen.

Att spegla mångfalden var viktigt, trots att majoriteten av de drabbade är män. Med tanke på att deltagarna kom från jordens alla hörn blev språket avgörande – vi behövde hantera översättningar och ta hänsyn till ett tiotal olika språk.

Kampanjen resulterade i en serie av fyra fristående filmer. Varje film bestod av patienternas berättelser, men förmedlade olika huvudbudskap beroende på målgrupp och kanal.

Vill du veta mer om 1000 voices?

Prata med Magdalena Ny

Sysav /

Vi är början på något nytt

Under 2023 fick OTW uppdrag att lansera Sysavs uppdaterade varumärke och profil. Resultatet blev kampanjen ”Vi är början på något nytt” med en varumärkesstärkande film som bärande del.

Öresundskraft /

Öresundskraft svarar

Inför vintern 2023/2024 satsade Öresundskraft på att informera om energiläget utifrån fyra centrala områden. Resultatet blev kampanjen ”Öresundskraft svarar”