NCC

2 miljoner 
Ad impressions

200 000 
Total Video views i NCC:s kanaler

5% 
engagement rate (NCC:s externa kampanjer har 2%)

André the Explorer

Att förändra en företagskultur utan medarbetarna är omöjligt. NCC satsade på en varm och humoristisk serie där komikern André Wickström reste runt för att lära sig NCC:s gemensamma värderingar och beteenden genom medarbetarnas arbetsvardag. Serien fick stort engagemang internt och användes även för employer branding.

Utmaning

Hur främjar man gemensam kultur, engagemang och beteenden i ett bolag med 12 200 anställda, i fyra länder och med hundratals olika yrkesroller spridda i projekt över hela Norden? När NCC skulle förändra sin företagskultur var det medarbetarna som skulle stå i centrum. De goda exemplen från verksamheten skulle lyftas fram och det skulle kännas äkta. Men hur kommunicerar man beteenden utan att faktiskt tala om för folk hur de ska bete sig?

Lösning

Lösningen blev att producera en varm, humoristisk serie som porträtterade NCC-medarbetare i de fyra nordiska länderna. Komikern André Wickström skickades ut på ett uppdrag, André the Explorer. Utrustad med skyddshjälm besökte han såväl byggarbetsplatser som kontor över hela NCC för att lära sig NCC:s Star Behaviours, värderingar och beteenden som främjar hur NCC vill vara och upplevas som företag.

I fem avsnitt reste André runt i Sverige, Norge, Finland och Danmark för att visa upp hela NCC. Serien fungerade som ett arbetsverktyg för att diskutera och belysa hur NCC:s Star Behaviours faktiskt används i arbetsvardagen.

Målet var att skapa engagemang internt men slutresultat blev så omtyckt att NCC även lanserade serien på LinkedIn och Instagram. Genom att visa upp kulturen och medarbetarnas starka engagemang för bolaget så blev det även en framgångsrik employer branding-kampanj.

“Produktionen har levererat över förväntan! André the Explorer har gjort en väldigt snabb karriär inom NCC och har en hög igenkänningsfaktor.”

My Kiiman-Håll, Manager Performance Management, NCC HR Group

“Vi fick till helt rätt känsla, det är inkluderande och med glimten i ögat.”

Jennifer Carlsson, Brand Manager, NCC Group

Vill du veta mer om André the Explorer?

Prata med Hanna Nyström

NCC /

Early Bird

OTW tog tillsammans med NCC fram ett nytt contentformat i form av ett internt studioprogram – med och för NCC-medarbetare på alla nordiska marknader inom NCC.

Samhall /

Samhall – boken Vanliga Människor

Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.