Akavia

1 400+
tidningssidor producerade

140 000
personer får tidningen i brevlådan sex gånger om året.

896
gånger har ordet “hon” publicerats fram till oktober 2024. Motsvarande antal för ordet “han” är 804.

Akavia Aspekt

Akavia Aspekt är fackförbundet Akavias medlemstidning. OTW har producerat tidningen sedan Akavia bildades år 2020. Akavia Aspekt ges ut till Akavias 140 000 medlemmar som är akademiker inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, it och tech, personalvetenskap samt kommunikation.

Tidningen kommer ut med sex nummer per år och omfattar 52 sidor. Delar av tidningens innehåll publiceras på akaviaaspekt.se.

Utmaning

Akavia Aspekts primära målgrupp är Akavias medlemmar. Gemensamt för dem är att de är just medlemmar och att de har en akademisk utbildning. Utöver detta är målgruppen diversifierad och verkar inom en rad olika branscher och sektorer – och har sina arbetsplatser över hela landet. Många gånger ser deras arbetssituation mycket olika ut. Utmaningen är därför att producera innehåll som är relevant för så många i målgruppen som möjligt.

Lösning

För att hitta skärningspunkter hos Akavias medlemmar som inte definieras av profession, utbildningsbakgrund eller geografi har vi skapat riktlinjer för produktionen av innehåll till Akavia Aspekt.

Vi säkerställer att samtliga professioner och yrkeskategorier bland Akavias medlemmar synliggörs i tidningens innehåll. Utöver detta tar vi i innehållet hänsyn till de olika karriärfaser som målgruppen befinner sig, från studentlivet till livet inför pensionen.

Ett stort fokus ligger på att skapa ett redaktionellt innehåll som lyfter generella ämnen som rör arbetslivet för akademiker. Exempel på dessa är karriärutveckling, arbetsmiljö och hälsa, organisationskultur, omvärldsbevakning, arbetslivstrender och forskning.

Resultat

Fackförbundet Akavias 140 000 medlemmar får sedan 2020 medlemstidningen Akavia Aspekt i brevlådan sex gånger varje år. Genom tidningen når Akavia löpande ut med relevant medlemsinformation och kan skapa engagemang hos medlemmarna.

Akavia Aspekt är också ett verktyg för att bygga förbundets internkultur och ett sätt att synliggöra Akavias samtliga professioner och yrkeskategorier. Fokus ligger på redaktionellt innehåll som engagerar målgruppen, därför lyfts kontinuerligt ämnen som rör arbetslivet för akademiker.

 

Vill du veta mer om Akavia Aspekt?

Prata med Johan Welander

Holmen Board and Paper /

Magasinet PAPER

I PAPER #5 ville vi lyfta Holmen Board and Paper som en hållbar partner och be(visa) att papper är en viktig komponent i ett hållbart samhälle.

Mathem /

Mathem Magasin

Mathem magasin är en kundtidning som inspirerar sina läsare att utforska världens smaker hemma i de svenska köken. Tillsammans med svenska matproducenter, aktuella matkreatörer och smakexperter fångar Mathem magasin tidsandan där hållbarhet och hälsosam matkonsumtion utgör själva hjärtat och kompassen.