BRIS

TV4 Nyhetsmorgon
och flera stora samt lokala medier uppmärksammade Barnrapporten

Statsministern
uppmärksammade Barnrapporten på sin Instagram

Barnrapporten 2024

Bris gör varje år en rapport om livssituationen för barn och unga i Sverige, som bygger på forskning och på alla kurativa kontakter Bris har med barn varje år i sin stödverksamhet. 2023 tog OTW över redaktörsskap och helhetsproduktion av rapporten. Vi ville hitta nya sätt att lyfta budskapen, förenkla för digitala uttag och ge rapporten en tydligare årsprägel. Tydliga tendenser för året lyfts och blir nyhetskrokar för medialt genomslag.

Utmaning

Barnrapporten, tidigare Bris årsrapport, har en bred målgrupp och riktar sig till såväl politiker, beslutsfattare och journalister som föräldrar och personer som möter barn i sin profession. En stor utmaning är att vara relevant för alla dessa målgrupper. Vi såg behov av att tydliggöra budskapen så att både mottagare med ont om tid (tex politiker och journalister) och mottagare som vill fördjupa sina kunskaper (tex professionen), kan ta till sig dem. Bris önskan var att göra rapporten till en självklar ”go to” för målgrupperna – DEN årliga uppdateringen om livsvillkor för barn i Sverige.

Lösning

Vi utvecklade ett nytt koncept för rapporten – och gav den ett nytt namn: Barnrapporten. Syftet med namnbytet var att göra den till en mer självklar produkt för målgrupperna att hålla koll på varje år. Det nya konceptet byggde på att grafiskt och bildligt visualisera budskapen: i detta fall att framtidstron hos barn och unga försämras och att detta exempelvis kan påverka skolgången och ta sig uttryck i självdestruktiva beteenden och gängkriminalitet. I stället för att som tidigare bildsätta med generiska bilder på barn – vilket kan vara problematiskt sett till ämnenas art – valde vi att göra visuellt bärande grafik av siffror och andra budskapselement. Vi har också jobbat med bildsymbolik, där exempelvis en ”ärrad” björkstam kan symbolisera en kroppsdel hos någon som självskadar.
Dessa nya grepp har gjort det lättare för den som snabbt bläddrar igenom rapporten att förstå budskapen, samtidigt som det underlättar produktionen av digitala uttag som ökar spridning och räckvidd. Det nya konceptet följer Bris grafiska profil men sticker också ut på ett sätt som gör att den inte längre riskerar att blandas ihop med Bris övriga rapporter.

Resultat

  • Vid lansering: Uppmärksamhet i tv4:s morgonsoffa och i alla större medier. Även många lokala medier.
  • Statsministern har uppmärksammat rapportens innehåll på sin instagram.
  • Årets Sommarlov i SVT har framtidstro som grundpelare. I intervju i DN berättar programledaren för Sommarlov att man sett vikten av att stärka barns framtidstro och  hänvisar han till Barnrapporten.

Till DN artikeln

”Det är fantastiskt att få jobba med ett projekt som är så uppenbart viktigt, relevant och betydelsefullt. Tillsammans med Bris ser vi till att fler vuxna hör och kan agera på det som barn berättar.”

Johanna Lagerfors, Projektledare OTW

Vill du veta mer?

Prata med Lotten Hellström Lidgard

BRIS /

BRIS – Årsberättelse 2022

Bris gör varje år en årsberättelse bestående av verksamhetsberättelse och årsredovisning. OTW har sedan 2019 varje år stått för helhetsproduktion av årsberättelsen – i form av konceptutveckling, redaktörskap, textproduktion och formgivning. Så även för årsberättelsen 2022, som vunnit flera priser och utmärkelser.

Röda Korset /

Hur Mår du?

Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden