Clas Ohlson

65% 
View Through Rate

61,6
ROA, tidigare kampanjer har haft 34,9

20%
ökad försäljning för sortimentet organisering

Drömprojekt

Under sommaren 2023 producerade vi Skjuldrömmar där vi, tillsammans med Gustav Ovland, rensade och organiserade 3 medlemmars skjul. Ett uppskattat koncept! I uppföljaren Ljusdrömmar ville Clas Ohlson ljussätta sina medlemmars trädgårdar. Ljusdrömmar producerades även i Norge för den norska marknaden. Våren 2024 kompletterade vi med Trädgårdsdrömmar där vi tog oss an eftersatta trädgårdar.

Utmaning

Clas Ohlson ville både inspirera och guida sina kunder. De efterlyste ett material med en redaktionell känsla där deras produkter lyftes naturligt. Samtidigt ville Clas Ohlson fokusera på organistation, förvaring, och på hemmafix. Inte bara “Köpa nytt”. Skjuldrömmar var till en början ett komplement till Clas Ohlsons huvudsakliga kampanj, men eftersom innehållet fungerade så bra önskade Clas Ohlson att de efterföljande drömprojekten skulle ta över rollen som huvudkampanjer.

Lösning

Make-overtrenden är fortfarande levande och stark. Med projektserien Drömmar visade vi kunden att man med små medel kan göra en stor skillnad i sitt skjul och trädgård. Att man genom återbruk, organisation, reparation och mindre inköp kan skapa en härlig före/efter känsla.

Gustav Ovland, känd från SVTs Husdrömmar, blev ett naturligt val som programledare/snickare/designer.

Vi spelade in en längre huvudfilm där Gustav tar sig an ett objekt från start till färdigt resultat. Ur den tog vi ut 31(!) uttag där vi kunde fokusera på olika moment, i olika stilar för att passa för alla plattformar. TikTok, Pintrest, Youtube osv. Vi tog också stillbilder för att bredda kampanjen.

Se alla avsnitt av Drömprojektet

Vi vill visa att Clas Ohlson har ett väldigt bra och relevant sortiment för alla fixare runt om i Sverige”

Anna Drysén, Marketing Leader, Clas Ohlson

Vill ni veta mer om Drömprojektet?

Prata med Hanna Nyström

Samhall /

Samhall – boken Vanliga Människor

Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.

Röda Korset /

Hur Mår du?

Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden