NCC

Tre säsonger
16 tematiska avsnitt

240
minuters innehåll

4 2000
timmars tittande

140%
mer tittat än alla andra interna format

Early Bird

OTW tog tillsammans med NCC fram ett nytt contentformat i form av ett internt studioprogram – med och för NCC-medarbetare på alla nordiska marknader inom NCC.

Utmaning

NCC ville stärka sin kommunikation internt för att skapa ett större engagemang bland sina medarbetare. De efterlyste ett koncept som kunde skapa ”buzz” på kontoren på alla de nordiska marknaderna.

Lösning

NCC är ett stort, trovärdigt och seriöst byggföretag. Därför tog OTW fram ett format där vi lossade på slipsen och paketerade relevant NCC-innehåll på ett informativt, lättsamt och underhållande sätt – med medarbetarna i fokus.

Varannan vecka producerades och publicerades ett avsnitt om 12-13 minuter.  Programmet bestod av en mix av nyheter, förinspelade inslag, intervjuer med medarbetare samt diskussioner om vad som händer i och runtomkring NCC.

Över tre säsonger och 16 avsnitt ledda av en programledare, besöktes många projekt och initiativ runtom i Norden, samtidigt som vi kom nära teamen och individerna bakom byggena. 

Early Bird blev inte bara en kanal för informativ och lättsam internkommunikation – det blev även ett nytt sätt för NCC att sudda bort gränserna mellan de nordiska marknaderna och hitta nya gemensamma nämnare. Programmet blev dessutom ett effektivt verktyg i onboardingprocessen för nya NCC-medarbetare.

”Att skapa en egen morgonteveshow som sätter medarbetarna i fokus, visar att NCC vågar lyfta fram en annan, lite mjukare sida av byggbranshcen. Vi på OTW är stolta över att få vara med på den resan.”

Hanna Nyström, Account Director på OTW

Vill du veta mer om projektet Early Bird?

Prata med Hanna Nyström

HSB /

100% HSB

”100% HSB” ett mycket framgångsrikt projekt som användes för att sätta HSB på topplistan över arbetsgivare hos en ung målgrupp.

NCC /

André the Explorer

Att förändra en företagskultur utan medarbetarna är omöjligt. NCC satsade på en varm och humoristisk serie där komikern André Wickström reste runt för att lära sig NCC:s gemensamma värderingar och beteenden genom medarbetarnas arbetsvardag