Göteborg Energi

Över 1 miljon fulla (100%) videovisningar

65% av de som tittat på YouTube har sett hela filmen

60% av de som tittat på InStream har sett hela filmen

+29% ökad trafik till webbplatsen under kampanjens första period

Effekt & energi – varför är det bra att förstå skillnaden?

Hur ökas kunskap kring något ganska komplicerat och som kommer påverka oss alla? Med den pågående energiomställningen och storskaliga elektrifieringen av industri och transporter ökar elbehovet. Därför måste elnätet användas så effektivt som möjligt i hela landet. Med nya prismodeller för elnätet på väg in behöver alla förstå att hur och när man förbrukar mycket el kommer påverka kostnaden.

Utmaning

Få har kunskap om skillnaden mellan energi (den totala förbrukningen över tid) och effekt (mängden energi som används per tidsenhet) samt relationen mellan dem. För att lyckas platta kurvan – sprida ut effektanvändningen jämnare över dygnet – och därmed kapa effekttoppar och kostnader, behöver begreppen förklaras på ett konkret och lättfattligt sätt.

Syftet med uppdraget var att öka Göteborg Energis kunders generella kunskapsnivå kring energi och effekt. Om de förstår det kan de påverka sin situation samt se utmaningen kring kapacitet ur ett större perspektiv.

Lösning

Trots ökade energikostnader, miljödebatt och större fokus kring frågan finns det fortfarande ett visst ointresse kring energi och effekt .

För att skapa förståelse för ämnet behövde vi först väcka intresse för frågan. Tidigare hade vi jobbat med diagram där vi lagt ikoner för elektriska apparater på höjden och längden för att visa hur effekten påverkas (använda allt på en gång – hög effekt. Sprida ut användningen – lägre effekt). Vår lösning blev nu att använda miniatyrer av hushållsnära, eldrivna produkter. Miniatyrbilar, tvättmaskiner och tv-apparater som filmades i studio fick liv genom stop motion.

Utöver en huvudfilmtog vi fram vardagsscener som liknar det som händer när elnätet överbelastas – som kö till badrummet och trängsel i rusningstrafik. Budskapet är att den som delar upp sin elanvändning kan påverka såväl kostnaden som stadens möjligheter att klara kapacitetsutmaningen.
Allt under Göteborg Energis paroll ”Tillsammans blir vi hållbara ihop”.

Se Badrummet   Se Livsmedelsaffären   Se Rusningstrafiken

Även vi tycker att det är svårt att förstå skillnaden och hur effekt och energi samverkar. Därför var det extra kul att försöka hitta en förklaringsmodell som både är pedagogisk och kreativ likväl som intresseväckande. Kul att det gett bra resultat!

Lotten Hedström Lidgard, Account Director OTW

Vill du prata mer om hur vi på OTW i Göteborg kan hjälpa er?

Prata med Lotten Hellström Lidgard

Serneke /

Serneke – videoserien Tornet

Karlatornet blir med sina 245 meter Göteborgs första skyskrapa och Nordens högsta torn. Som ett av de största byggprojekten någonsin i Sverige väcker projektet så klart intresse hos många. Med videoserien Tornet når vi alla målgrupper och skapar en heltäckande bild av projektet.

Volvo Trucks /

Volvo Trucking Adventure

Volvo Trucking Adventure, ett episkt lastbilsäventyr på över 200 mil, från Volvos hemstad Göteborg hela vägen till Nordkap, Norge.