Förtroenderesan

I contentserien Förtroenderesan får tittaren följa med vår ciseron Jonas Leksell på en peppig turné genom Sverige där han träffar Visions förtroendevalda. Vad innebär det egentligen att engagera sig inom Vision? Är det roligt? Svårt? Utvecklande?
I Förtroenderesan får man som tittare svar på dessa funderingar och får samtidigt lära sig mer om hur förtroendevalda bidrar till ett bättre arbetsliv.

Utmaning

Antalet personer som väljer att att engagera sig i svenska fackförbund har under senare år minskat betydligt. Detta gäller även för fackförbundet Vision. Trots att förbundet har ökat i medlemsantal under många år har antalet förtroendevalda minskat.

För att upprätthålla – och stärka – sin position som fackförbund vill Vision öka antalet förtroendevalda. För att engagera fler medlemmar och öka antalet förtroendevalda gör Vision nu storsatsningar på flera områden.
Målet är att vara 16 000 fackligt aktiva vid slutet av 2027.

Lösning

Med Förtroenderesan vill Vision belysa de förtroendevaldas viktiga engagemang och den tid och energi de dagligen lägger ner på att bidra till ett bättre arbetsliv. Den här contentserien belyser hur det är att vara förtroendevald, med både värme och glimten i ögat.
Contentserien har bidragit till att fler medlemmar blivit nyfikna på rollen som förtroendevald och hur man som aktiv kan bidra till ett bättre arbetsliv. Samtidigt ger serien tittarna en förståelse för att det inte behöver vara svårt att engagera sig inom Vision.
Förtroenderesan bidrar till att stärka aktiva förtroendevalda i rollen och har dessutom fått fler av Visions medlemmar att våga sätta på sig den fackliga hatten och vara med på resan mot att skapa ett bättre arbetsliv.

Till Visions hemsida

”Med Förtroenderesan vill vi belysa allt engagemang som förtroendevalda varje dag lägger ned inom Vision, för att bidra till ett bättre arbetsliv. Och förhoppningsvis kan vår contentserie, som både har värme och glimten i ögat, göra ännu fler nyfikna på att engagera sig fackligt på jobbet.”

 

Fredrik Wallin, projektledare på OTW.

Behöver du hjälp med något liknande?

Prata med Filip Sandén

Öresundskraft /

Spara El

Målet med Öresundskrafts kampanj ”Spara el” var att öka kunskapen om ett aktuellt och viktigt ämne som kan uppfattas som krångligt.

NCC /

André the Explorer

Att förändra en företagskultur utan medarbetarna är omöjligt. NCC satsade på en varm och humoristisk serie där komikern André Wickström reste runt för att lära sig NCC:s gemensamma värderingar och beteenden genom medarbetarnas arbetsvardag