GITO lansering

Elektrifieringen av tung trafik är en nyckelfaktor för att minska utsläppen av växthusgaser. Därför startades bolaget GITO med publika laddstationer för tunga fordon. OTW fick i uppdrag att ta fram grunden för ett helt nytt varumärke.

Utmaning

GITO startades av tre svenska energibolag – Öresundskraft, Mälarenergi och Jönköping Energi med det gemensamma målet att främja elektrifiering inom tung trafik och bidra till en mer hållbar framtid.

I och med nystarten och bolagets invigning av en ny publik laddstation för tunga fordon i januari 2023 fick OTW uppdrag att sätta grunden till det nya varumärket, inom en begränsad tidsram. Samtidigt som bolaget var i startgroparna av sin resa, skulle det förmedla den erfarenhet de tre energibolagen besitter – och en framåtanda.

Lösning

OTW rivstartade genom att hålla i ett antal workshops för att få det underlag som behövdes för att identifiera bolagets kärna, affärsidé och vision. Efter det tog vi fram förslag på bolagsnamn, grafisk profil och tonalitet.

När grunden var satt tog vi fram en hemsida med texter, satte upp sociala medie konton och skrev ett pressmeddelande.

Utöver detta genomfördes även en SEO-analys på webbplatsen och det togs fram en visuell guide för laddstationer.

Det strategiska arbetet som OTW tog fram har blivit bolagets ramverk och en grund för bolaget att jobbar vidare med under varumärkets framtida resa.

Till GITOs hemsida

Webbplatsen är snygg och funktionell. Vi har tillsammans hittat bra budskap som når ut till väldigt många.

– Josip Glavas, Sälj & Marknadschef GITO Heavy Charging Solutions

Vill du veta mer om GITO lanseringen?

Prata med Magdalena Ny