Öresundskraft

Högst engagement rate
på en varumärkesdrivande kampanj de senaste 5 åren

67%
såg hela långfilmen på webben (av de som startade)

3:50 min
genomsnittlig tittartid på video (totalt 5:55 min)

4 leads från företag
som ville påbörja sin Hållbarhetsresa

Hållbarhetsresan – Öresundskraft

Öresundskraft är ett kommunägt energibolag som vill inspirera både företag och privatpersoner att minska sin energianvänding och ställa om till förnybara energikällor. I serien Hållbarhetsresan lyfter de lokala samarbetspartners som på ett konkret och inspirerande sätt påbörjat eller kommit en bit på väg på sin resa mot en mer hållbar energianvändning, med målet att minska sin klimatpåverkan och bidra till en bättre framtid.

Utmaning

Utmaningen var att nå både företag och privatpersoner; målgrupper med olika behov och drivkrafter. För att lyckas krävdes ett dokumentärt tilltal med autentiska berättelser från lokala och älskade varumärken som uppnått tydliga resultat. Samtidigt behövde kommunikationen tydliggöra Öresundskrafts roll i omställningen, inspirera målgruppen till egna hållbara initiativ och konkret visa att alla kan bidra – oavsett förutsättningar.

Lösning

I andra säsongen av Hållbarhetsresan var Engelholmsglass ett självklart case för Öresundskraft tack vare sitt tydliga hållbarhetsarbete och sin starka lokala förankring. Trots ökad produktion hade företaget vid inspelningstillfället minskat sin energianvändning med 11 % tack vare värmeåtervinning, LED-belysning och solceller på fabrikstaket. Som familjeföretag med närhet till både plats och människor blev de en trovärdig berättelse att samlas kring. Den kreativa lösingen blev ett koncept baserat på rubriken “Om det bara vore glass som smälte…” – en lekfull men kraftfull metafor för klimatförändringarnas inverkan på isarna, med tydlig koppling till det utvalda casets podukt: glass.

Kampanjen spreds i digitala och fysiska kanaler lokalt i nordvästra Skåne, och inom konceptet skapades brandade glasspapper, en två meter hög smältande glass för event, kortfilmer för sociala medier, nativeartiklar och en webbtävling. Kombinationen av tekniska lösningar, mänsklig värme och folklig igenkänning gjorde Engelholmsglass till ett engagerande och inspirerande exempel på hållbar omställning.

Se hela serien

Vi är otroligt nöjda med resultatet. Medarbetarna applåderade filmen – och jag har kontaktats av föreningar som vill göra samma resa som Engelholmsglass.”

Anders Lundblad, Kommunikationsansvarig, Öresundskraft

Vill ni också påbörja er Hållbarhetsresa?

Prata med Magdalena Ny

Öresundskraft /

CCS-Container

För att öka kännedomen och sprida kunskap om CCS hos privatpersoner, politiker, företagsledare och stiftelser önskade Öresundskraft ta fram en utställningscontainer som skulle kunna flyttas runt till olika platser.

Öresundskraft /

Öresundskraft svarar

Inför vintern 2023/2024 satsade Öresundskraft på att informera om energiläget utifrån fyra centrala områden. Resultatet blev kampanjen ”Öresundskraft svarar”