Röda Korset
508 800
Personer nåddes i målgruppen mellan juni-juli
SVT, P4 Dalarna & Dalademokraten
med flera uppmärksammande kampanjen
Hur mår du?
Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden – ordet och pratar ocensurerat om hur det kan kännas när livet inte alltid är lätt, men hur man kan hjälpa sig själv och andra att må bättre. Kampanjen är framtagen i nära samarbete mellan Röda Korset och OTW med stöd från Coca Cola Foundation.
Utmaning
Röda Korset önskade ta fram en kampanj för att sprida kunskap om psykisk hälsa bland unga i socioekonomiskt eftersatta områden. Behoven är gigantiska och stigmat att tala om psykisk ohälsa utbrett. Dessutom är det en målgrupp som är både svår att ringa in och att nå fram till i dagens breda kanalutbud.
Silver i Rörligt B2C, Swedish Content Awards 2023
Samhall – boken Vanliga Människor
Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.