Röda Korset

508 800  
Personer nåddes i målgruppen mellan juni-juli

SVT, P4 Dalarna & Dalademokraten
med flera uppmärksammande kampanjen

Hur mår du?

Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden – ordet och pratar ocensurerat om hur det kan kännas när livet inte alltid är lätt, men hur man kan hjälpa sig själv och andra att må bättre. Kampanjen är framtagen i nära samarbete mellan Röda Korset och OTW med stöd från Coca Cola Foundation.

Utmaning

Röda Korset önskade ta fram en kampanj för att sprida kunskap om psykisk hälsa bland unga i socioekonomiskt eftersatta områden. Behoven är gigantiska och stigmat att tala om psykisk ohälsa utbrett. Dessutom är det en målgrupp som är både svår att ringa in och att nå fram till i dagens breda kanalutbud.

Lösning

Vår kreativa idé kretsade kring möjligheten att få i gång samtal och vi valde att ta fram rörliga enheter i olika längd för användning i Röda Korsets kanaler, men också i köpta kampanjer och organiska flöden på Tiktok och YosuTube.

I filmerna deltar två olika grupper, ett gäng tjejer från Borlänge-förorten Tjärna Ängar och ett gäng killar från Hedemora, våra ”medskapare” i projektet, i intervjuer och samtal i grupp. De pratar om hur det känns att må dåligt, vad som kan ligga bakom och vad man kan göra för att hjälpa sig själv eller andra.

Innehållet riktar sig till en ung målgrupp och ska tonalitetsmässigt andas just ungdomlighet i klipptempo, kärnfulla citat, känslor och energi. Allt ramas in med animation och grafik som håller ihop konceptet. Energi, fart, gemenskap och värme tillsammans med djup, känslor och allvar.

Till hemsidan för Hur mår du?

Resultat

Under första kampanjperioden, mellan mitten av juni till mitten av juli 2023 nåddes hela 508 800 personer i gruppen 18-25 år tack vare en liten mediainvestering och spridning via Röda Korset och Röda Korsets ungdomsförbunds kanaler.

Ett viktigt mål för varumärket Röda Korset är uppmärksamhet kring organisationens arbete kring psykisk ohälsa i externa medier. I samband med lanseringen uppmärksammandes projektet i en lång intervju i SVT Morgonstudion, i artiklar och inslag ibland andra SVT Dalarna, SVT Webb, SR P4 Dalarna och Dala-Demokraten.

Projektet fortsätter under 2024, med nytt material och nya kampanjperioder.

OTW är väldigt lyhörda, den kreativa idén är alltid i centrum och våra planer omsätts snabbt och effektivt i handling. Resultatet som ofta överträffar våra förväntningar är genuint och träffsäkert.”

Sara Hedrenius, Rådgivare inom psykisk ohälsa, Svenska Röda Korset

Vill du veta mer om arbetet för Röda Korset?

Prata med Jessica Somers

Clas Ohlson /

Drömprojekt

Under sommaren 2023 producerade OTW Skjuldrömmar med Gustav Ovland, efter följde Ljusdrömmar och nu våren 2024 kompletterade vi med Trädgårdsdrömmar där vi tog oss an eftersatta trädgårdar. 

Samhall /

Samhall – boken Vanliga Människor

Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.