KTH Studentmonter

Under 2022 efter pandemien startades SACOs årliga studentmässor upp igen i Stockholm och Göteborg. I och  med detta behövde KTH en ny monter. Önskemålet var att ta fram ett nytt monterkoncept och idé på utformning/design samt produktion och genomförande av av monterkonstruktion, leverans och transport. OTW levererade ett koncept och en monterdesign samt en komplett monterkonstruktion med under Woodland.

Utmaning

Montern skulle väcka intresse för flera olika utbildningar på KTH framför allt de som inte har KTH som ett självklart val. Montern skulle även spegla KTH:s fulla utbildningserbjudande och bredd, inte enbart traditionella tekniska utbildningar. Dessutom ville man motverka förutfattade meningar eller felaktiga uppfattningar om KTH och Stockholm som studentstad. Montern skulle vara inbjudande, lättillgänglig samt spegla KTH:s varumärke och värderingar med fokus på hållbarhet – i allt från från det visuella till utformning och materialval.

Lösning

Med avstamp i KTH:s grafiska profil, den målgruppsanalys och det kommunikationskoncept som fanns framtaget, presenterade OTW en design, utformning och monterkonstruktion tillsammans med underleverantör Woodland. Konceptet och huvudbudskap var ”bli en del av något större” där alla olika delar i montern skulle kommunicera olika aspekter av KTH och bredden i KTH:s erbjudande. Materialet skulle kännas genuint och hållbart och montern byggdes därför till största del i ljuslaserad träpanel och playwood, där delar av montern var folierad i profilfärg. Montern byggdes med läktare och sittplatser för samtal samt en ståyta för studentambassadörer att bjuda in besökare och potentiella studenter till samtal. En LED-vägg framför läktaren blev en självklar indragare och ”wow-faktor”.

Filmmaterialet visade parallella klipp från KTH och livet omkring med studentlivet, bilder från campus, olika utbildningar, fritidslivet i Stockholm och mycket mer – alla aspekter av att vara student på KTH i stockholm och att vara en del av någonting större.

”Montern fungerade väldigt bra och många på mässan tyckte det var fin och den stod ut i mängden på ett positivt sätt – många hade öppen monter med ställ för broschyrer och inte så mycket mer som hände i montern – det kändes som KTH:s monter var lite mer genomtänkt än övriga.”

Kamilla Toresson, KTH

Vill ni göra något liknande som KTH:s Studentmonter?

Prata med Johan Welander

Visit Sweden /

Visit Sweden

OTW har sedan 2018 samarbetat med Visit Sweden och uppdraget av kommunikation i form av film, stillbilder, formgivning, artiklar samt insikt- och rapportarbete.

KTH /

Ny grafisk profil

KTH hade en önskan att uppdatera lärosätets visuella identitet och ta ett anrikt lärosäte in i framtiden.