Svenskt Friluftsliv
31 miljoner
Exponeringar
380
anmälda aktörer
42%
Öppningsfrekvens på nyhetsbrevet
Luften är fri
Friluftslivets år 2021 skapades av Svenskt Friluftsliv med stöd från Naturvårdsverket i ett samarbete med närapå 400 svenska aktörer – och är därmed Sveriges hittills största satsning på friluftsliv. För detta krävdes en genomtänkt kommunikation. Allt innehåll skulle baseras på forskning och samtidigt nå ut och beröra en bred och spretig målgrupp. En omfattande kunskapsinventering och analys gjordes som grund för en tydlig kreativ idé och innehållsstrategi. Effekten blev långt över förväntan med en kraftfull räckvidd och ett engagemang och ett deltagande som trumfade alla målbilder rejält.
Utmaning
Idén bakom Luften är fri var enkel – att få fler människor att prova friluftslivet och långsiktigt öka medvetenheten om dess värde. Projektet skulle även lyfta värdet av den svenska allemansrätten. Huvudsyftet med kommunikationen var att nå grupper i samhället som inte utövade friluftsliv eller vistades i naturen.
Utmaningen var att under ett år skapa innehåll som skulle nå och beröra en bred målgrupp; unga, friluftsovana, lärare och skolledare, utrikesfödda och beslutsfattare. Samtidigt behövde kommunikationen hålla ihop och ha en tydlig röst. Därför valdes ”Luften är fri” som sammanhållande tagline. Det var också viktigt att skapa ett igenkännbart och kraftfullt grafiskt uttryck.