Magasin Friluftsliv

2023 fick OTW förfrågan om en omgörning av Friluftsfrämjandets anrika medlemstidning Magasin Friluftsliv, av såväl innehåll som design. Vi satte samman en projektgrupp, som utifrån Friluftsfrämjandets strategiska varumärkes- och verksamhetsmål arbetade fram ett helt nytt koncept för tidningen. Under hela processen arbetade OTWs team tätt ihop med Friluftsfrämjandets kommunikationsavdelning, i flertalet workshops och avstämningar.

Utmaning

När OTW fick i uppdrag att utveckla Magasin Friluftsliv var de främsta målen i briefen att det nya magasinet skulle:

  • nå fler läsare och en bredare målgrupp än befintliga medlemmar
  • bli en stark journalistisk kanal för att göra skillnad i Friluftsfrämjandets påverkansarbete
  • skapa en design och struktur som ska främja digital spridning av innehållet

Utmaningen blev att skapa en struktur som främjade produktion av innehåll som lämpade sig väl för spridning i digitala och sociala kanaler, samtidigt som vi i ännu högre grad ville nyttja den fysiska tidningens fördelar.

Lösning

Utifrån dessa mål samt Friluftsfrämjandets övriga mål och strategier tog OTW fram ett nytt innehålls- och designkoncept för Magasin Friluftsliv för att ringa in på vilket sätt vi skulle jobba med vinjetter och innehåll i tidningen. I konceptet slog vi fast att vi i tidningen – i samklang med Friluftsfrämjandets varumärke – skulle skapa ett innehåll som är ”…inspirerande, informerande, aktiverande och aktualiserande/granskande” – med målet att stärka livsglädje, folkhälsa och respekt för naturen. För att möta utmaningen ovan sattes en struktur med stor variation som tillät såväl längre som kortare format. Detta gav också en fin dynamik i tidningen, och en känsla för läsaren att man ”fick mycket innehåll”.

Resultat

Resultatet av omgörningen blev ett helt nytt medlemsmagasin, med ny logga, ny innehållsstruktur i en helt ny design som i februari 2024 nådde de drygt 100 000 medlemmarna inom Friluftsfrämjandet.

0

Vill du veta mer om Magasin Friluftsliv?

Prata med Hanna Nyström

Akavia /

Akavia – magasinet Akavia Aspekt

Akavia Aspekt är fackförbundet Akavias medlemstidning. OTW har producerat tidningen sedan Akavia bildades år 2020.

Svenskt Friluftsliv /

Luften är fri

Idén bakom Luften är fri var enkel – att få fler människor att prova friluftslivet och långsiktigt öka medvetenheten om dess värde. Projektet skulle även lyfta värdet av den svenska allemansrätten.