Friluftsfrämjandet
100 000
medlemmar inom Friluftsfrämjandet nådda
Magasin Friluftsliv
2023 fick OTW förfrågan om en omgörning av Friluftsfrämjandets anrika medlemstidning Magasin Friluftsliv, av såväl innehåll som design. Vi satte samman en projektgrupp, som utifrån Friluftsfrämjandets strategiska varumärkes- och verksamhetsmål arbetade fram ett helt nytt koncept för tidningen. Under hela processen arbetade OTWs team tätt ihop med Friluftsfrämjandets kommunikationsavdelning, i flertalet workshops och avstämningar.
Utmaning
När OTW fick i uppdrag att utveckla Magasin Friluftsliv var de främsta målen i briefen att det nya magasinet skulle:
- nå fler läsare och en bredare målgrupp än befintliga medlemmar
- bli en stark journalistisk kanal för att göra skillnad i Friluftsfrämjandets påverkansarbete
- skapa en design och struktur som ska främja digital spridning av innehållet
Utmaningen blev att skapa en struktur som främjade produktion av innehåll som lämpade sig väl för spridning i digitala och sociala kanaler, samtidigt som vi i ännu högre grad ville nyttja den fysiska tidningens fördelar.