Holmen Board and Paper

93,5%
läste hela, eller delar av magasinet

62%
delade eller diskuterade innehållet

4.3/5
var helhetsintrycket

Magasinet PAPER

I PAPER #5 ville vi lyfta Holmen Board and Paper som en hållbar partner och be(visa) att papper är en viktig komponent i ett hållbart samhälle. Detta gjorde vi genom att räkna ut magasinets koldioxidavtryck och slå hål på myten att digital kommunikation är mer hållbar än tryckta medier. Klimatkvittot på omslaget visar fördelarna med Holmens papper – och att man är transparent med sitt klimatavtryck.

Utmaning

Både Holmen Board and Paper och företagets kunder möter förutfattade meningar om miljöpåverkan från papper och tryckta medier. Därför ville vi skriva om klimatavtrycket mer i detalj och visa faktiska siffror på både tryckta och digitala mediers påverkan. Dessutom ville Holmen kommunicera att man tillhör de som har absolut lägst koldioxidutsläpp per ton papper i Europa – men också hur man arbetar för att ständigt bli bättre.

Lösning

Vi valde att illustrera PAPERs tema, “A carbon-wise choice”, på ett enkelt och iögonfallande sätt. Lösningen blev ett klimatkvitto på omslaget. Kvittot förmedlar visuellt och direkt att papper är ett hållbart alternativ, och att valet av papper (och tryckeri) kan göra skillnad. Kvittot visar också att Holmen Board and Paper är transparenta med sitt klimatavtryck – samtidigt som det är en symbolisk bekräftelse på budskapet.

 

I magasinet förklarar vi i detalj hur vi räknat ut vårt koldioxidavtryck, men vi sätter också siffrorna i ett större sammanhang. Koldioxidutsläpp i gram säger inte så mycket, men om man jämför magasinets avtryck med antalet skickade sms eller email så blir det en ögonöppnare. Att till exempel producera ett exemplar av PAPER motsvarar att skicka ett mejl med en stor bilaga – eller att köra cirka 300 meter med en hybridpersonbil.

“Det här numret är ett kraftfullt verktyg för att sprida förståelsen för att papper och print faktiskt är en både effektiv och miljövänlig kanal för kommunikation.”

Jonna Widell, marknadschef Holmen Board and Paper

“En tryckt tidning ger oss möjlighet att bygga relation med våra kunder. OTW hjälper oss att berätta verkliga historier som inte bara handlar om oss själva.”

Linda Åslund, Content Specialist Holmen Board and Paper

Vill du veta mer?

Prata med Hanna Nyström

Holmen Skog /

Skogsliv

Uppdraget från Holmen Skog är att göra ett magasin utifrån ett tydligt koncept och en spetsig kommunikation som i alla delar stärker Holmens position som kunnig, rådgivande och trovärdig samarbetspartner gentemot sina leverantörer (svenska skogsägare)

Mathem /

Mathem Magasin

Mathem magasin är en kundtidning som inspirerar sina läsare att utforska världens smaker hemma i de svenska köken. Tillsammans med svenska matproducenter, aktuella matkreatörer och smakexperter fångar Mathem magasin tidsandan där hållbarhet och hälsosam matkonsumtion utgör själva hjärtat och kompassen.