Ny grafisk profil

KTH hade en önskan om att uppdatera lärosätets visuella identitet och ta ett anrikt lärosäte in i framtiden. Det fanns tydliga utmaningar och begränsningar med den existerande identiteten sett till färgpalett, logotyp och avsaknad av flexibla visuella element. Det fanns även önskemål om att förbättra profilen utifrån rådande krav på tillgänglighet.

Utmaning

KTH:s identitet innebar tydliga utmaningar utifrån bristande palett och begränsad möjlighet till färgkombinationer. Logotyp och regler kring logotypapplicering utgjorde begränsningar och det rådde delade meningar kring hur logotypen skulle behandlas. Identiteten saknade även möjligheten att möta kraven om tillgänglighet, bland annat sett till kontrastvärden. Den visuella kommunikationen och rådande begränsningar gjorde det svårt för KTH att anpassa uttag sett till kanal och format.

Lösning

Under ett års tid arbetade OTW, i nära samarbete med KTH, fram en uppdatering av den visuella identiteten med nya regler och anpassningar av logotyp, en ny bred färgpalett samt justeringar av typsnitt och grafiska visuella element.
Identiteten paketerades i en grafisk manual som tydligt beskrev identitetens applicering i olika format och kanaler sett till krav om tillgänglighet och samprofilering med KTH:s partnerorganisationer.
Den nya identiteten lanserades i sin helhet under 2023 och har successivt börjat synas på KTH:s olika kontaktytor och i KTH:s kanaler. I samband med utrullningen av identiteten har ytterligare tillägg gjorts. OTW har även tagit fram mallar för olika format och syften, med bland annat design för profilprodukter och mallar för motion branding.

”Det har varit extremt roligt att vi på OTW fått det hedersfulla uppdraget att uppdatera den visualla identiteten för ett av Sveriges mest framstående och välrenommerade tekniska universitet. Det har varit en spännande och lärorik process och det är kul att se att identiteten nu successivt rullas ut på KTH:s olika kontaktytor och kanaler. Det kommer bli intressant att jobba vidare med implementeringen och följa resultatet av den fortsatta utvecklingen.”

Kristian Strand, Designchef, OTW

Vill du veta mer?

Prata med Johan Welander

Atos Medical /

1000 Voices

Varje år hjälper Atos Medical tusentals människor att återfå sina röster efter att ha opererats för cancer i eller intill struphuvudet. Till kampanjen "1000 Voices" skapade OTW en filmserie.

BRIS /

Barnrapporten 2024

Bris gör varje år en rapport om livssituationen för barn och unga i Sverige, som bygger på forskning och på alla kurativa kontakter Bris har med barn varje år i sin stödverksamhet.