Ny kunskap som förändrar

Malmö universitet har som målsättning att utveckla sitt arbete med fundraising och få in fler donationer till sin forskning och utbildning. Kampanjen “Ny kunskap som förändrar” riktar sig till företag, stiftelser och kapitalstarka personer och har bidragit till stora donationer till flera av universitetets forskningsområden.

Utmaning

Malmö universitet behöver fundraising för att stärka sin forskning och bidra till ett mer hållbart och jämlikt samhälle. Privata bidrag möjliggör strategiska satsningar och ger finansiell styrka för självständig forskning och utbildning av hög kvalitet. Att få människor och företag att förstå nyttan forskningen har för samhället kan vara en utmaning. Med en treårig donationskampanj ville universitetet öka kännedomen om sin forskning och dess betydelse, och i slutändan få in fler donationer.

Lösning

OTW tog fram strategin för universitetets fundraisingkampanj, vilket blev grunden för det praktiska kampanjarbetet och alla kommunikationsinsatser under kampanjperioden 2023–2025.

När strategin var satt inleddes kampanjproduktionen, där OTW tog fram kampanjnamn, koncept, tonalitet i text, visuell tonalitet, texter, budskap och contentstrategi.

Kampanjen ”Ny kunskap som förändrar” fokuserar på sex av universitetets forskningsområden, inom vilka särskilda forskningssatsningar lyftes fram. OTW intervjuade forskningsledare inom respektive område och skrev totalt 14 casetexter om de olika satsningarna som användes både digitalt och i tryck.

Under 2024 har Malmö universitet fått in ett flertal donationer, bland annat 100 miljoner till vattenforskning och 40 miljoner till ett nytt centrum för polisforskning.

Kampanjen har hjälpt universitetet att vässa kommunikationen och väcka nyfikenhet. En spännande och kreativ resa från start till mål!

– Jonathan Hansen (Projektledare/redaktör, OTW)

Vill du vet mer om Ny kunskap som förändrar?

Prata med Magdalena Ny

KTH /

KTH Studentmonter

Önskemålet var att ta fram ett nytt monterkoncept och idé på utformning/design samt produktion och genomförande av av monterkonstruktion, leverans och transport. OTW levererade ett koncept och en monterdesign samt en komplett monterkonstruktion med under Woodland.

KTH /

Ny grafisk profil

KTH hade en önskan att uppdatera lärosätets visuella identitet och ta ett anrikt lärosäte in i framtiden.