Öresundskraft svarar

Inför vintern 2023/2024 satsade Öresundskraft på att informera om energiläget utifrån fyra centrala områden: elpris, elbrist, elanvändning och elnät. Resultatet blev kampanjen ”Öresundskraft svarar” med filmer och blogginlägg där kundernas vanligaste frågor stod i fokus.

Utmaning

Sedan energifrågan blev högaktuell har Öresundskraft tagit emot mängder av frågor från oroliga kunder som undrar hur de kan påverka sin situation. Inför hösten 2023, året efter den stora energikrisen, ökade återigen intresset hos allmänheten för energiläget och Öresundskraft beslutade att satsa extra på att bygga förtroende hos sina kunder.

Genom att förklara hur energisystemet hänger ihop skulle man öka målgruppens kunskap om ämnet och samtidigt stärka relationen till kunderna. Utmaningen bestod i hur man skulle nå en bred målgrupp – med olika kunskapsnivå – med ett ganska komplext ämne.

Lösning

Lösningen blev kampanjen ”Öresundskraft svarar” där en medarbetare från Öresundskraft svarar på kundernas vanligaste frågor – ställda på ett sätt som speglar tonen som kundtjänst vanligtvis blir bemötta med. Genom att bygga konceptet kring autentiska frågor, hoppades vi kunna skapa igenkänning hos målgruppen och samtidigt sticka ut ur bruset.

Kampanjen togs ut i fyra delar med olika fokusområden: elpris, elbrist, elanvändning och elnät. Vi producerade tre filmer och ett blogginlägg för de olika områdena, som vi samlade på en landningssida på Öresundskrafts webbplats.

Vi tog även fram annonser till Röglepodden, digitala utomhusskärmar, nyhetsbrev, Aftonbladet, HD, TikTok och Meta. Utöver det tog vi fram sociala medie inlägg till Öresundskrafts egna kanaler.

Kampanjen avslutades i mars 2024 och resulterade i otroligt bra resultat.

Till kampanjsidan

 

”Tonaliteten i kampanjen var en chansning. Så det var extra kul att se det otroligt fina resultat kampanjen genererade.”

Magda Ny, Projektledare på OTW

Vill du veta mer om Öresundskraft svarar?

Prata med Magdalena Ny

Öresundskraft /

CCS-Container

För att öka kännedomen och sprida kunskap om CCS hos privatpersoner, politiker, företagsledare och stiftelser önskade Öresundskraft ta fram en utställningscontainer som skulle kunna flyttas runt till olika platser.

Öresundskraft /

Spara El

Målet med Öresundskrafts kampanj ”Spara el” var att öka kunskapen om ett aktuellt och viktigt ämne som kan uppfattas som krångligt.