Röda Korset

Skäms, Röda Korset, skäms!

Ett vanligt sätt för välgörenhetsorgansiationer att sprida sitt budskap i juletid är att låta en känd person titta rakt in i kameran och med allvarlig röst berätta om alla de hemskheter många människor drabbas av. Filmerna brukar avslutas med att personen säger ”ditt bidrag gör skillnad” och sedan uppmanar till en gåva.

Men vad händer om man vänder på det förväntade greppet? Låt oss testa, tänkte vi, och så föddes Röda Korsets julkampanj 2023 – Skäms, Röda Korset. Skäms!

Utmaning

Röda Korset önskade utveckla ett kommunikationskoncept som skulle fungera som inramning för 2023-års julkampanj. Vid sidan av att bidra till insamlingsmålet i digitala kanaler efterfrågade Röda Korset ett koncept som stack ut från mängden. Gärna något oväntat och något som skulle kunna attrahera målgrupper där givandet till Röda Korset traditionellt sett är lägre, exempelvis i gruppen medelålders män.

Lösning

I konceptet ”Skäms, Röda Korset. Skäms!” utmanar vi den gängse bilden av hur en julkampanj för en välgörenhetsorganisation ”bör” se ut. Vi lät komikern Per Andersson agera ”ambassadör” för Röda Korset och uppmana till att beställa julgåvor från gåvoshopen, men i stället för att fogligt ta sig an uppdraget så protesterade Per konsekvent under inspelningen.

Genom att kasta om den förväntade retoriken ville vi peka på det absurda i vad många svenskar fokuserar på i juletid samtidigt som det finns barn som svälter och fryser ihjäl någon annanstans.

Med kampanjen ville vi också locka till skratt, men fram för allt få mottagaren att tänka till och agera. De flesta som skänker till välgörenhetsorganisationer är kvinnor i övre medelåldern. Genom att använda humor var tanken att också kunna nå fram till nya målgrupper, tex unga och medelålders män.

Med kampanjen lyckades vi hitta ett lättsamt och annorlunda sätt att lyfta givandet kring jul, men som samtidigt tydligt visade hur givaren kan göra skillnad för människor i utsatthet. Kampanjen väckte stort engagemang hos målgrupperna och det diskuterades för fullt kring givande och vad det betyder i våra kommentarsfält i sociala medier – men framför allt gav den effekt och överträffade insamlingsmålen med råge.

-Lisa Johansson & Stina Lindroth, kampanjledare, Svenska Röda Korset

Vill du veta mer om "Skäms, Röda Korset, skäms!"?

Prata med Jessica Somers

Samhall /

Samhall – boken Vanliga Människor

Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.

Röda Korset /

Hur Mår du?

Den kreativa idén bakom Röda Korsets informationskampanjen kring psykisk ohälsa utgår från den vardagliga frågan ”Hur mår du?” och dess underliggande möjlighet att få i gång samtal om sådant som är svårt att sätta ord på. I ”Hur mår du?” äger målgruppen – ungdomar i socialt eftersatta områden