Röda Korset
Skäms, Röda Korset, skäms!
Ett vanligt sätt för välgörenhetsorgansiationer att sprida sitt budskap i juletid är att låta en känd person titta rakt in i kameran och med allvarlig röst berätta om alla de hemskheter många människor drabbas av. Filmerna brukar avslutas med att personen säger ”ditt bidrag gör skillnad” och sedan uppmanar till en gåva.
Men vad händer om man vänder på det förväntade greppet? Låt oss testa, tänkte vi, och så föddes Röda Korsets julkampanj 2023 – Skäms, Röda Korset. Skäms!
Utmaning
Röda Korset önskade utveckla ett kommunikationskoncept som skulle fungera som inramning för 2023-års julkampanj. Vid sidan av att bidra till insamlingsmålet i digitala kanaler efterfrågade Röda Korset ett koncept som stack ut från mängden. Gärna något oväntat och något som skulle kunna attrahera målgrupper där givandet till Röda Korset traditionellt sett är lägre, exempelvis i gruppen medelålders män.
Samhall – boken Vanliga Människor
Klyftorna på arbetsmarknaden växer och det blir svårare för personer med funktionsnedsättning att få jobb. I bild och berättelser porträtteras 19 Samhallmedarbetare i syfte att visa på den stora betydelse ett jobb har för självkänslan och för att ge livet mening. Med värme, äkthet och kaxighet i form, foto och text lyfts deras liv och vardag fram med målet att bygga ett mer inkluderande samhälle.