Holmen Skog

16 000
exemplar når skogsägare, entrepenörer och andra inom skogsnäringen

50  
Porträtt av skogsägare och experter

83%
av läsarna läser båda nummer av skogsliv som kommer ut varje år

 

Skogsliv

Uppdraget från Holmen Skog är att göra ett magasin utifrån ett tydligt koncept och en spetsig kommunikation som i alla delar stärker Holmens position som kunnig, rådgivande och trovärdig samarbetspartner gentemot sina leverantörer (svenska skogsägare). I uppdraget ingår också att ta ut material digitalt, producera nyhetsbrev och rörligt material.

Utmaning

Skogsliv är en uppskattad tidning som läses i hög grad och med stort engagemang. Men tidningen sticker inte ut på samma sätt som den gjorde i starten 2016, jämfört med konkurrenterna. Samtidigt är skogsägarna som magasinet vänder sig till en mångfacetterad grupp – med stora skillnader i ålder, var de bor, hur mycket skog de äger, målet med skogsägandet och kunskapsnivån. Utmaningen är att locka alla till läsning där magasinet ska vara en trygg, engagerad och kunnig vän som man kan lita på.

Lösning

Skogsliv är den primära kanalen för varumärkesbyggande och lojalitetsstärkande kommunikation inom Holmen Skog och genererar också innehåll till sociala medier och webben. För att utveckla Skogsliv gjorde OTW inför 2024 en uppdatering av det redaktionella konceptet för att möta olika läsares behov och öka kännedomen om Holmens erbjudande.

Genom omgörningen har Skogsliv fått en ännu tydligare identitet vad gäller både innehåll och design med en tydligare struktur och ett luftigt och modernt intryck. Ett relevant, inspirerande och rådgivande innehåll ska skapa nytta för den enskilde skogsägaren samt visa vägen till en hållbar skogsnäring i dag och i framtiden. Samhällsperspektivet lyfts också fram tydligare – den roll som skogsägarna och Holmen har som förvaltare av en Sveriges största basnäringar. Det ska bygga stolhet hos skogägare, entreprenörer och anställda.

“OTW är erfarna, lyhörda och ger oss vägledning som flyttar oss framåt hela tiden. Vi har gjort tidningen Skogsliv tillsammans sedan 2016 och är mycket nöjda. Skogliv är en uppskattad och läst tidning som får fina omdömen i läsvärdesundersökningar. Förra året beslutade vi oss för att uppdatera designen av Skogsliv och OTW visade verkligen prov på kompetens och kreativitet. Resultatet är över förväntan. Dessutom har vi väldigt roligt när vi jobbar tillsammans.”

Linda Björner, Marknadschef, Holmen Skog

Vill du veta mer om Skogsliv?

Prata med Hanna Nyström

Holmen Board and Paper /

Magasinet PAPER

I PAPER #5 ville vi lyfta Holmen Board and Paper som en hållbar partner och be(visa) att papper är en viktig komponent i ett hållbart samhälle.

Mathem /

Mathem Magasin

Mathem magasin är en kundtidning som inspirerar sina läsare att utforska världens smaker hemma i de svenska köken. Tillsammans med svenska matproducenter, aktuella matkreatörer och smakexperter fångar Mathem magasin tidsandan där hållbarhet och hälsosam matkonsumtion utgör själva hjärtat och kompassen.