Lidl Sverige

+139% 
Total Video views

+44%
Total Content impressions

22%
Community growth

Social First

Lidls närvaro på sociala medier, via igenkänningshumor, spelar en avgörande roll för att stärka varumärkets position och identitet. Den långsiktiga strategin, med ett agilt arbetssätt, har skapat en always on-kommunikation på framför allt Instagram och TikTok, vars Bigger Bets och samtidsfokus spränger etablerade contentramar. Bakom arbetet står ett dedikerat social first-team som skapar träffande innehåll utifrån ett framtaget Lidl-filter och insikter om vad som trendar just nu.

Utmaning

Hur omvandlar man en traditionell matvarukedja som Lidl till ett kulturellt fenomen bland unga vuxna? Hur skapar man meningsfull och direkt kommunikation, i sociala kanaler, med en specifik målgrupp, som de faktiskt vill ta del av, som sticker ut, engagerar och som de till och med har förväntningar på? Humor, musik, folklighet och samtidsfenomen kan vara kraftfulla verktyg för varumärkesaktivering och skarpa vapen för att sticka ut i sociala medie-bruset. Det är precis dem vi använder oss av, för att skapa framgångsrik effekt, i Lidls always on-kommunikation.

Lösning

Att engagemanget ökar i Lidls sociala kanaler, när vi tar oss an aktuella händelser och agerar på dem i realtid, har blivit lite av ett branschfenomen: ”Vad blir Lidls take på det här?” I en tid av inflation där matvarubranschen länge slagits om lägsta pris, ger vi oss dagligen in i matchen på ett underhållande sätt för att ruska om förväntningarna och vad content egentligen kan vara.

Som grund till ett snabbt agerande ligger våra trendrapporter, framtagna varannan vecka, vilka tillsammans med en långsiktig contentstrategi möjliggör mängden kreativa idéer. Resultatet blir ett always on-content som sticker ut från mängden. Bakom framgångarna hittar vi ett dedikerat team med kreativ spets, som skjuter smalt för att nå brett, med djup social first-kunskap och ett agilt arbetssätt. Ett framvuxet ”Lidl-filter” identifierar träffsäkerheten: Vad ska en idé innehålla för att slå igenom?

En gång i månaden producerar vi en ”Bigger Bet”. En större kreativ satsning som innefattar samtliga sociala kanaler, involverar hela Lidls organisation, och som inte sällan skapar förtjänad buzz och PR. Bakom våra fantastiska engagemangssiffror ligger ett agilt arbetssätt som bygger på ett nära och prestigelöst samarbete mellan uppdragsgivare, byrå och inhouse – där den bästa idéen alltid vinner!

Till Lidls TikTok

Till Lidls Instagram 

Resultat

Hur går det för varumärkets utveckling då? Enligt undersökningsföretaget Xtremes mätning var Lidl det bolag av cirka 300 stycken som gjorde störst positiv förflyttning under det senaste året, något som ledde till att Lidls marknadschef Fredrik Marmbrandt utnämndes till Sveriges Bästa Marknadschef.

Lågpriskedjan har under perioden växt mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, 18 procent jämfört med 6,8 procent.

Vi tror knappast att det är en tillfällighet!

”Grundidén var att verkligen sticka ut från våra konkurrenter. Vi ville skapa en strategi som inte bara representerar oss som varumärke, utan som förenar och spelar på plattformens och användarnas egna premisser – vi ville underhålla, snarare än att övertala.”

Matthias Glöckler, Chef Digital Marketing & Social Media, Lidl

Vill du veta mer om samarbetet med Lidl?

Prata med Malin Lundberg Aguilera

Åhléns /

Åhléns magasin och sociala medier

Åhléns magasin kommer ut elva gånger årligen till Åhléns medlemmar och är fullproppat med inspiration och erbjudanden inom skönhet, mode och inredning.

ACO /

ACO – contentproduktion för sociala medier

Varumärkes- och relationsbyggande content för hudvårdsvarumärket ACO. Utifrån en utvecklad contentstrategi skapar vi en effektiv produktion av innehåll för Instagram och TikTok.