Lidl Sverige
+139%
Total Video views
+44%
Total Content impressions
22%
Community growth
Social First
Lidls närvaro på sociala medier, via igenkänningshumor, spelar en avgörande roll för att stärka varumärkets position och identitet. Den långsiktiga strategin, med ett agilt arbetssätt, har skapat en always on-kommunikation på framför allt Instagram och TikTok, vars Bigger Bets och samtidsfokus spränger etablerade contentramar. Bakom arbetet står ett dedikerat social first-team som skapar träffande innehåll utifrån ett framtaget Lidl-filter och insikter om vad som trendar just nu.
Utmaning
Hur omvandlar man en traditionell matvarukedja som Lidl till ett kulturellt fenomen bland unga vuxna? Hur skapar man meningsfull och direkt kommunikation, i sociala kanaler, med en specifik målgrupp, som de faktiskt vill ta del av, som sticker ut, engagerar och som de till och med har förväntningar på? Humor, musik, folklighet och samtidsfenomen kan vara kraftfulla verktyg för varumärkesaktivering och skarpa vapen för att sticka ut i sociala medie-bruset. Det är precis dem vi använder oss av, för att skapa framgångsrik effekt, i Lidls always on-kommunikation.