Öresundskraft
730 000
Exponeringar på TikTok
700 000
Exponeringar på Youtube
16 000
Personer läste materialet första veckan
Spara El
Hur kan du få en lägre elräkning i tider av höga elpriser? För många handlar det främst om att minska antalet förbrukade kilowattimmar i hemmet. Målet med Öresundskrafts kampanj ”Spara el” var att öka kunskapen om ett aktuellt och viktigt ämne som kan uppfattas som krångligt.
Utmaning
Syftet med kommunikationen var att utbilda personer i målgruppen om vad de själva kan göra för att använda energi på ett smartare och mer effektivt sätt. Dessutom skulle Öresundskraft visa att de förstår människors oro för de stigande elpriserna.
Utmaningen var att skapa relevant och allmännyttigt innehåll med stor spridning på kort tid. Från uppstart till att vi drog igång annonseringen gick det bara drygt en vecka. Vi behövde därför nå en bred målgrupp på kort tid med budskapet att det går att spara el med ganska små insatser. Hur skulle vi lyckas med det?