Lidl fångar countrytrenden – Lil-D släpper ny hit

18 mars, 2025

I en av fjolårets mest uppmärksammade kampanjer lanserade livsmedelskedjan Lidl artisten Lil-D som fick två hits inom genren EPA-dunk. Låtarna fick ett unikt genomslag bland unga målgrupper och hyllades av traditionell media. Vem som döljer sig bakom artistnamnet Lil-D är dock inte känt, mer än att det är byrån OTW:s kreativa team som tagit fram namn, koncept och låtar. Nu är det dags igen, inom en ny genre, country. I en egen release förklarar artisten:

”Howdy! Äntligen är Lil-D tillbaka med en ny låt för Lidl. Efter att ha släppt två EPA-dunkslåtar som fått hela landets backspeglar att vibrera, har jag valt att sadla om. Tiderna förändras, och jag med dem. Man kan ju inte ligga och sladda i samma rondell för alltid. Därför har jag plockat ner doftgranen, satt på cowboyhatten och ridit rakt in i countryn. Samma känsla, nya boots.”

Samma OTW-team ligger bakom uppföljaren och beslutet att ge sig in i en ny musikgenre. Återigen har målsättningen varit att skapa en unik relation med morgondagens stamkunder. Insiktsarbetet har tydligt pekat på att det är country som trendar och som är arenan att ta. Kanske inte överraskande efter att Beyonce vunnit flerfaldiga priser som årets bästa countryalbum med ”Cowboy Carter”, H&M släppt Countryinspirerad kollektion och flera låtar i mello har tongångar som bottnar i countryn.

Kampanjen med Lil-D är en större kampanj, som ingår i Lidls priskampanj ”Mer för dig”. Det tål att understrykas att text och musik är helt skapad och skriven av mänsklig hjärna och hand. Samma sak gäller musikvideon som publicerats på Meta, TikTok, YouTube och Spotify. Redan första veckan efter lansering har låten över 5 miljoner sammanlagda lyssningar, på de plattformar där den publicerats.

Så vässa lassot och höj volymen, countryfebern är här!

Lyssna på Spotify

Till Lidls Instagram

Se bakom kulisserna

Arbetsgrupp OTW:

Malin Lundberg Aguilera, Account Director/Business Development Manager

Linus Stevrin, Creative Lead Social

Siri Bergsten, Content Creator

Ellen Kingfors, Content Creator/Copy

Emma Rask, projekt- och produktionsledare

Julia von Sivers, planner

Alexander Lewenhaupt, musikproducent

Joakim Svärdh, Fotograf

Petter Bülling, Fotograf

Erik Arthur, Postproduktion

Victor Tarre, Motion graphic

Georg Holdar, Motion graphic

Emma Röijer, Intern

 

Arbetsgrupp Lidl:

Matthias Glöckler, Chef Digital Marketing & Social Media

Olivia Cowzer, Social Media Manager

Tilda Lundström, Social Media Manager

Vill du veta mer om kampanjen?

Prata med Malin Lundberg Aguilera

Affärsutvecklingschef B2C/Account Director

UR:s Extrem Matte möter skolans utmaningar med kreativitet och kvalitet

UR:s Extrem Matte möter skolans utmaningar med kreativitet och kvalitet

Extrem Matte är OTW:s och UR:s explosiva och busiga matematikserie för mellanstadiet, där matte aldrig handlar om att bara sitta still med papper och penna. Tillsammans med programledaren Josefine, en fartfylld och nyfiken upptäckare med massor av humor, undersöker vi mattebegrepp från kursplanen genom halvgalna, stora och ofta farofyllda experiment.
Från passiv konsumtion till aktivt deltagande – och varför det mänskliga perspektivet blir allt viktigare.

Från passiv konsumtion till aktivt deltagande – och varför det mänskliga perspektivet blir allt viktigare.

Att hålla jämna steg med plattformarnas snabba förändringar är en fortsatt utmaning – från skiftande algoritmer till AI-drivet innehåll. Under 2025 behövs där en fortsatt djup förståelse för de skiften och beteenden som formar landskapet – och en tydlig strategi för var och hur du skapar verkligt värde.
Dubbelt guld för OTW vid CMA Awards 2024 i London

Dubbelt guld för OTW vid CMA Awards 2024 i London

När prestigefyllda International Content Marketing Awards avgjordes i London prisades OTW och Volvo Group med dubbelt guld. Det första guldet gick till samarbetet med Volvo Group för filmen ”The Balloon” och det andra guldet gick till samarbetet med Volvo Financial Services för konceptet ”From Dreams To Reality”.
No results found.