OTWs David Bexelius blir juryordförande i Swedish Content Awards 2025

3 september, 2025

När Swedish Content Awards 2025 går av stapeln är det OTWs egen David Bexelius, kreativ chef, som håller i klubban som juryordförande. Han har lång erfarenhet av att både skapa och bedöma prisvinnande innehåll och fick så sent som 2023 utmärkelsen Content Person of the Year på Content Marketing Awards i London. Vi passade på att fråga hur han ser på uppdraget och vad han ser fram emot mest.

Grattis David! Hur känns det att bli utsedd till juryordförande?

-Det känns faktiskt väldigt stort. Man får en liten tår i ögat när man inser att man blivit betrodd med ett sånt här uppdrag. Det betyder ju att man arbetat sig fram till att bli ett namn som andra i branschen respekterar. För mig är det en jättestor ära. Jag var med i juryn förra året och tyckte det var otroligt roligt så att nu få kliva in som juryordförande känns både ärofyllt och inspirerande.

 

Vad innebär uppdraget i praktiken?

-Som juryordförande är det inte jag som sätter betygen, utan min roll är att stötta juryn i processen. Jag ser till att allt går rätt till, att alla får komma till tals och att vi hittar framåt även när vi fastnar i ett dilemma. Och sen vill jag inspirera jurymedlemmarna till att göra sitt bästa och vara sanna mot sig själva i sina beslut.

 

Varför tror du att du fick frågan?

-Förmodligen för att jag varit länge nog i branschen för att ha perspektiv – men fortfarande är nyfiken på allt nytt. Och kanske för att jag brinner för själva hantverket och inte är rädd att säga vad jag tycker. Jag hoppas också att jag kan bidra med energi och få juryn att känna sig taggade på uppgiften.

 

Vad kommer väga tyngst i bedömningen 2025?

-De case som sticker ut är ofta de som har en tydlig idé i botten. Okrångligt men gärna oväntat. Kan en film, kampanj, artikel lyckas träffa rakt i hjärtat, hjärnan eller magen så vet man att det funkat. Sen personligen; jag har en svaghet för humor. Skrattet kan vara den närmaste vägen till en annan människa, och när det används rätt i kommunikation kan det bli otroligt kraftfullt.

 

Finns det något du hoppas se mer av i årets bidrag?

-Mod. Jag vill hellre se ett case som vågar sticka ut, även om det inte är perfekt, än ett som är välpolerat men anonymt. Sen hoppas jag på fler bidrag som visar att content kan vara mer än en kampanj: att det kan bygga relationer, förändra beteenden eller faktiskt bidra till något större.

 

Sist men inte minst, finns det något branschmissförstånd du vill avliva?

-Ja, att content marketing skulle vara ”billigare reklam”. Det är det inte. När det görs på riktigt är det en egen disciplin, med egna styrkor, som bygger långsiktiga relationer och skapar verklig effekt. Det kan absolut vara kostnadseffektivt men det är inget snabbspår. Det är ett hantverk, historieberättande, och som alla hantverk kräver det skicklighet och respekt för publiken och samtidigt bidrar till att lösa kundens utmaningar och förväntningar.

 

Tack för att du tog dig tiden David och ett stort lycka till!

 

Läs också:

I Swedish Content Awards utser en namnkunnig jury varje år de bästa produktionerna inom content marketing i 22 olika kategorier. Årets vinnare presenteras den 21 oktober på Kägelbanan, Södra Teatern i Stockholm, där även hederspris för Årets Rising Star och Årets Content delas ut.

Vill ni skapa riktigt bra content?

Prata med David Bexelius

Kreativ Chef

OTW blir Jämställdhetsmyndighetens nya fullservicebyrå

OTW blir Jämställdhetsmyndighetens nya fullservicebyrå

Nu står det klart att OTW har tilldelats det prestigefyllda uppdraget som Jämställdhetsmyndighetens nya byrå. Avtalet, som sträcker sig över fyra år, omfattar såväl strategisk som operativ kommunikation – med särskilt fokus på innehållsproduktion, digital paketering och film
OTW finalister i Svenska Designpriset 2025

OTW finalister i Svenska Designpriset 2025

När finalisterna i årets upplaga av Svenska Designpriset presenterades stod det klart att OTW tillsammans med BRIS är nominerade med Barnrapporten 2025 i kategorin Informationsmaterial. Vinnarna offentliggörs på Svenska Designprisets gala på Nalen den 23 oktober.
OTW finalist i Publishingpriset 2025

OTW finalist i Publishingpriset 2025

Tidigare idag, när nomineringarna till Publishingpriset 2025 offentliggjordes, stod det klart att OTW tillsammans med Svenska Röda Korset är finalister med bidraget Röda Korset Magasin nr 4 2024 – På plats i Gaza i kategorin: PRINT - Medlemstidningar individ. Vinnarna presenteras på PublishingGalan den 4 november på Berns i Stockholm.
No results found.