UR:s Extrem Matte möter skolans utmaningar med kreativitet och kvalitet

21 mars, 2025

Extrem Matte är OTW:s och UR:s explosiva och busiga matematikserie för mellanstadiet, där matte aldrig handlar om att bara sitta still med papper och penna. Tillsammans med programledaren Josefine, en fartfylld och nyfiken upptäckare med massor av humor, undersöker vi mattebegrepp från kursplanen genom halvgalna, stora och ofta farofyllda experiment. Vad sägs om att fälla träd för att förstå radie, bygga flytskor av frigolit för att räkna på volym, eller räkna ut hur många varv en berg- och dalbana hinner på en timme?

Bakgrunden till serien är tydlig: internationella undersökningar som PISA har visat att svenska elevers matematikresultat länge haft en nedåtgående trend, även om resultaten nyligen förbättrats något. Detta pekar fortfarande på stora utmaningar inom matematikämnet i svensk skola, där både kunskap och lust för ämnet behöver stärkas. Matematik kan ofta upplevas som ett ”tyst” ämne där elever räknar individuellt i sina böcker utan att diskutera eller resonera högt.

Extrem Matte är vårt lustfyllda svar på just denna utmaning – ett sätt att göra matematiken pratig, levande och verklighetsnära. När experimenten ibland går fel, låter vi Josefine resonera högt kring vad som hände och varför, för att visa eleverna att felsvar är en naturlig och viktig del av matematikens utforskande.

Inspirerat av humorgäng som ”I Just Want To Be Cool” och med den spännande känslan från MrBeasts gigantiska virala experiment, har Extrem Matte designats efter noggranna analyser av målgruppens tittarvanor för att verkligen nå fram och väcka lusten hos elever i åldern 10–12 år. Serien har utvecklats i nära samarbete med framstående matteprofiler, bland annat prisbelönta matteläraren Annika Macklin, som är känd för att arbeta praktiskt och lustfyllt med matematik i grundskolan. På så sätt säkerställs både hög pedagogisk kvalitet och maximal underhållning.

Extrem Matte handlar om att prata matte, experimentera med matematik, skratta med matematik och framförallt – att våga misslyckas och testa igen. Kort sagt: en serie där matematik aldrig varit roligare eller galnare!

Se Extrem Matte på UR Play

Vill ni göra något liknande?

Prata med David Bexelius

Kreativ chef

Lidl fångar countrytrenden – Lil-D släpper ny hit

Lidl fångar countrytrenden – Lil-D släpper ny hit

I en av fjolårets mest uppmärksammade kampanjer lanserade livsmedelskedjan Lidl artisten Lil-D som fick två hits inom genren EPA-dunk. Låtarna fick ett unikt genomslag bland unga målgrupper och hyllades av traditionell media. Vem som döljer sig bakom artistnamnet Lil-D är dock inte känt, mer än att det är byrån OTW:s kreativa team som tagit fram namn, koncept och låtar. Nu är det dags igen, inom en ny genre, country.
Från passiv konsumtion till aktivt deltagande – och varför det mänskliga perspektivet blir allt viktigare.

Från passiv konsumtion till aktivt deltagande – och varför det mänskliga perspektivet blir allt viktigare.

Att hålla jämna steg med plattformarnas snabba förändringar är en fortsatt utmaning – från skiftande algoritmer till AI-drivet innehåll. Under 2025 behövs där en fortsatt djup förståelse för de skiften och beteenden som formar landskapet – och en tydlig strategi för var och hur du skapar verkligt värde.
Dubbelt guld för OTW vid CMA Awards 2024 i London

Dubbelt guld för OTW vid CMA Awards 2024 i London

När prestigefyllda International Content Marketing Awards avgjordes i London prisades OTW och Volvo Group med dubbelt guld. Det första guldet gick till samarbetet med Volvo Group för filmen ”The Balloon” och det andra guldet gick till samarbetet med Volvo Financial Services för konceptet ”From Dreams To Reality”.
No results found.